zaterdag 27 november 2010

HOGESCHOOL ROTTERDAM

Binnen de projectgroep volgt iedere student een specifieke opleiding. Om een goed beeld te krijgen wat voor soort opleidingen er zijn binnen de Hogeschool Rotterdam (HRO) zal iedere student een stukje van zijn/haar opleiding schrijven.

- Michelle de Boom

Commerciële Economie
Commerciële Economie is een brede studie, met breedt bedoel ik dat de studie niet gericht is op één bepaalde taak binnen het bedrijfsleven.
Jaarlijks kiezen veel jongeren dan ook voor deze studie. Dit zorgt veel (A t/m G) en grote klassen.

Na het behalen van je bachelor voor deze opleiding, kun je jezelf een Marketeer noemen.
Vakken die je onder andere krijgt binnen de opleiding zijn: Marketing, Bedrijfseconomie, Communicatie technieken en Logistiek.

Kies je ervoor om de opleiding Commerciële Economie te gaan doen dan moet je goed in groepsverband kunnen werken. Samenwerken in projecten wordt heel veel nadruk op gelegd. Elke periode (bestaande uit 8 lesweken) wordt er minimaal bij één vak in groepsverband gewerkt. Dit zorgt ervoor dat je, je mede klasgenoten goed leert kennen.

Toen ik een tweedejaars student was, werd er ook een taal aangeboden, dit vond ik zelf heel erg leuk. Er kon gekozen worden uit Duits, Spaans en Frans. Zelf had ik Spaans gekozen. Alleen deze talen worden nu niet meer aangeboden door de opleiding, wat ik persoonlijk erg jammer vind.

- Tiffany Ketel

SMB:
Small business and Retail management is een vierjarige HBO opleiding. Deze opleiding stoomt je klaar om je eigen bedrijf te beginnen. Via deze weg heb je een degelijke basis om eigen baast te worden. Door middel van de Retail management leer hoe je zorgt dat de voorraden op peil zijn, maar ook hoe je een goede uitverkoop organiseert. De studie is erg divers zo leer alles over de financiën, maar ook over de rechten die je als een ondernemer hebt.

Je kunt de studie in deeltijd en in voltijd volgen. Via de voltijd weg is het mogelijk om je ondernemende skills alvast naar voren te laten komen. Zo zou je alvast een bedrijfje kunnen opstarten. Op de Hogeschool Rotterdam krijgen leerlingen in het tweede leerjaar de kans om samen met vier medestudenten een eigen bedrijfje op te richten. Eén van de leerlingen is de directeur, de volgende is de marketing manager, de andere de financieel manager en verder heb je ook nog een sales manager. Na het vaststellen van het product is het tijd voor het schrijven van een ondernemersplan. Ook hier komen dus alle facetten aan bod. Na goedkeuring, kunnen er eventueel aandelen verkocht worden. De studenten kunnen er ook voor kiezen om zelf geld in te leggen. Vervolgens worden er targets vastgesteld en kunnen de leerlingen aan de slag met verkopen. Aan het einde van het jaar wordt het bedrijf geliquideerd. Tenzij de leerlingen graag verder willen gaan met het bedrijf, zij kunnen er dan voor kiezen om zich bij de kamer van koophandel in te schrijven.

De stage in het derde schooljaar kan eventueel bij het eigen bedrijf van de leerling gedaan worden. Je kunt er ook voor kiezen om bij een ander bedrijf stage te gaan lopen, zodat je ook eens ziet hoe het er daar aan toe gaat. Small Business and Retail management is voor alle ondernemers! Of je nu een bedrijf wilt overnemen of zelf de ambitie hebt iets op te starten

- Rachid Tanoti en Elise Peters

Communicatie
Wat houdt deze opleiding in
De opleiding Communicatie is een brede opleiding, toegespitst op zowel de traditionele als nieuwe media. Je maakt bij deze opleiding kennis met de wereld van reclame, media en design, waarbij de onderwerpen marketing, merken en imago uiteraard niet ontbreken! Je wordt getraind om een spilfunctie in het bedrijfsleven te vervullen, waarbij je professionals zoals tekstschrijvers, vormgevers, marketeers en designers feilloos leert aansturen.

Kenmerken
De opleiding Communicatie is een vierjarige, theoretische en praktijkgerichte opleiding. Door middel van praktijkgerichte opdrachten, werken binnen comm2work, stage en afstuderen krijg je diverse mogelijkheden om de geleerde theorie in praktijk te brengen. Gedurende de vier jaar van de opleiding volg je ook een minorklas. Dit is een vrije keuze naar eigen interesse. Volg jij de opleiding communicatie maar ben je ook geïnteresseerd in marketing?, dan kan jij een minor volgen die bij je wensen aansluit.

- Charda van der Vliet

Sportmarketing en Management
De opleiding die ik volg is SportMarketing en Management. Deze opleiding is vergelijkbaar met Commerciele Economie maar dan op sport gericht.
De HRO heeft hier een speciale opleiding van gemaakt omdat commercieel denken vanuit de klant op sportgebied nog veel verder kan worden ontwikkelt. Je hebt kennis, kunde en een positive houding nodig binnen deze sector. Na vier jaar ben jij opgeleid tot sportmarketeer.
De vakken die je binnen deze opleiding zal krijgen zijn o.a. commerciële economie, bedrijfseconomie, communicatie en Engels. Daarnaast zal je een aantal projecten moeten vervullen in groepsverband en in het derde jaar mag jij je specialiseren op jou vakgebied door een minor te kiezen die bij je past, bijvoorbeeld: 'Strategische Marketingcommunicatie' of 'Management of Sports'.

Ben jij gemotiveerd, neem je graag beslissingen, ben je in staat om mensen te enthousiasmeren? Hou je van initiatief nemen? Heb je kennis op het gebied van sport en ben je zelf ook sportief aangelegd? Dan is de opleiding SportMarketing en Management wellicht iets voor jou.


Kijk voor meer informatie over bovenstaande opleidingen op www.hro.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten